فلومتر چیست?
نوشته شده توسط : pressuremeasuremen

تکنیکنهای مختلفی برای اندازه گیری فلو به کار میرود که میتوان به  موارد زیر اشاره نمود.

 

1-      روش جابجائی مثبت Positive Displacement

2-      اوریفیس پلیت Orifice Plate

3-      فلومتر با کمک ونتوری

4-      روش توربینی Turbine

5-      روتامتر (variable area)

6-      فلومتر آلتراسونیک با پدیده دوپلر Ultrasonic: Doppler

7-      فلومتر الکترومغناطیسی Magnetic

8-      ورتکس Vortex Shedding

9-      فلومتر مخصوص کانالهای باز Weir and Flume Open channel

10-  کوریالیس Coriolis

11-  مس فلومتر گرمائی Thermal Mass

12-  پیتوت Pitot Tube

در ادامه به شرح هرکدام از فلومتر ها میپردازیم

روش جابجائی مثبت Positive Displacement (flow meter)

معمولا این نمونه جریان سنج به کمک دنده های اوال یا بیضی میزان مشخص و دقیقی از مقدار سیال را اندازه گیری  و جابجا میکنند. و بیشتر برای مواد با ویسکوزیته بالا شبیه روغه کاربرد دارند .

 اوریفیس پلیت Orifice Plate

 فلومتر با کمک ونتوری (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) از قدیمی ترین و پر کاربرد ترین روشهای اندازه گیری فلوی سیالات مختلف همین نمونها های اوریفیس پلیت Orifice Plateمیباشد . ساختار ساده گذاشتن یک صفحه با سوراخ محاسبه شده در خلال جریان عبوری و اندازه گیری اختلاف فشار دو طرف صفحه امکان اندازه گیری سرعت سیال و به دنبال آن فلو و میزان جریان بسیار ساده و هوشمندانه میباشد .

روش توربینی Turbine

از فلومتر (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) توربینی برای اندازه گیری فلوی مواد مختلف البته با ویسکوزیته پائین میتوان استفاده کرد . این دبی سنج از یک توربین و شمارشگر مخصوص که تعداد دور بر دقیقه این توربین را محاسبه میکند تشکیل شده است و بیشتر به دلیل قیمت مناسب و سازوکار ساده مورد استفاده قرار میگیرد . همچینن نسبت به فلومترهای (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) الکترومغناطیسی احتیاجی به رسانایی سیال در این ابزار دقیق نمیباشد.

روتامتر (variable area)

جریان سنج سطح متغیر یا روتامتر تقریبا ارزانترین روش فلومتری (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) سیالات گازی و مایعات میباشد و با تکنیک ساده گوی یا نشانگر شناور در سیال عبوری از یک لوله شفاف امکان قرائت میزان فلو میسر میگردد .

با توجه به دقت کم این فلومتر(دبی سنج – flowmeter – flow meter ) بیشتر برای دیدن بصری فلو (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) و به عنوان نمایشگر جریان سیال از این نمونه استفاده میگردد.

مدلهای متال تیوب نیز از همین مکانیزم سود میبرند با این تفاوت که از چیزی شبیه دریجه با قابلیت جابجایی در محل عبور سیال استفاده میگردد .این فلومتر ها (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) معمولا یک لوله فلزی و یک نمایشگر مکعبی شکل دارند و برای سایزهای بزرگتر از دو اینج و به صورت نصب فلنچی مورد استفاده قرار میگرند و برای امکانات بیشتری نظیر ارسال خروجی به پی ال سی و یا امکان اندازه گیری فلوی سیالات ویسکوز کاربرد دارد.

فلومتر آلتراسونیک با پدیده دوپلر Ultrasonic: Doppler

فلومتر (دبی سنج – flowmeter – flow meter )  آلتراسونیک با روش زمان انتقال و .... Ultrasonic: Transit Time, Time of Travel, Time of Flight

جریان سنجهای آلتراسونیک یا اولتراسونیک بیشتر برای سیالات کثیف نظیر آب فاضلاب مورد استفاده قرار میگردند و در نمونه های پرتابل برای سایزهای بزرگتر لوله کاربرد فراوان دارند . این فلومترهای (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) با استفاده از فرآیند دوپلر در فیزیک و ارسال امواج فراصوتی به سیال در حال رفت و همچنین برگشت و اندازه گیر فرکانس برگشتی قابلیت اندازه گیری سرعت سیال را در انواع مدلهای خود بسته به کاربرد و کیفیت با دقتهای متفاوت دارند .

فلومتر الکترومغناطیسی Magnetic

فلومترهای (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) مغناطیسی با توجه به رسانندگی سیال و میزان نفوذ امواج الکترومغناطیسی با توجه به سرعت آن در بسیاری از موارد برای آب و مواد رسانا کاربرد دارند . در انواع مختلف جریان سنج در تولید این فلومتر (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) خواص سیال و کاربرد آن را در جنس بدنه و  الکترودهای آن در نظر گرفته میشود.

ورتکس Vortex Shedding

از فلومترهای (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) ورتکس برای اندازه گیری بیشتر سیالات ، حتی مایعات با ویسکوزیته بالا شبیه روغن و قیر داغ و سیالات با دمای بالا میتوان استفاده کرد. مکانیزم این مدل فلومتر (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) بر اساس سنسوری که قابلیت اندازه گیری لرزشهای ایجاد شده در اثر جریانات گردابی سیال پس از برخورد با مانعی در مسیر حرکت خود را دارد میباشد .

فلومتر مخصوص کانالهای باز Weir and Flume Open channel

برای اندازه گیری حجم بالای فلوی عبوری در کانال های روباز و رودخانه های با ایجاد مجراهایی با شکل مشخص و اندازه گیری سطح مایع میتوان میزان دبی آب را اندازه گیری نمود.

کوریالیس Coriolis

فلومترهای (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) کوریالیس از دقیقترین و گرانترین نمونه های این ابزار میباشند. که میتوان به اندازه گیری بیشتر سیالات دارا با دقت بالا دارا میباشد . کاربرد کوربالیس  بیشتر از این فلومتر (دبی سنج – flowmeter – flow meter ) در ایستگاه های گاز و صنایع نفتی که دقت اندازه گیری در پروسه دقیق نیاز میباشد و همچنین برای مواردی نظیر خرید و فروش مواد نفتی و استفاده میگردد .

مس فلومتر گرمائی Thermal Mass

فلومترهای (دبی سنج – flowmeter – flow meter )  ترمال مس یا بیشتر با توجه به اینکه در سیالات گازی فشار خط در اندازه گیری میزان جریان اثر مستقیم دارد میتواند با مکانیزمی که مستقل از فشار و فقط با میزان اندازه گیری دمای یک المان دمایی به کمک یه سنسور دما دارد مستقل از فشار با دقت مطلوب فلوی مورد نظر را اندازه گیری نماید

پیتوت Pitot Tube

برای اندازه گیری فلو کانالهای هوایی و بیشتر در صنایع HVAC یا گرمایش و سرمایشی از مدلهای پیتوت تیوب که تشکل شده از یک لوله 




:: بازدید از این مطلب : 85
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 14 مرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: